[זרמים ומסורות בכישוף]

וודו- לא מה שחשבתם!


מאמרים העוסקים בכישוף מסורתי, עשויים להחוות לחלקכן כלא נוחים.
אנא וודאו שקראתם “אודות הערוץ”. זהו אינו אתר ניו אייג’ העוסק באור ואהבה,
וככזה גם תכנים מסוג זה יעלו כאן.

הוודו כפי שאנחנו מכירים אותו הוא למעשה דת הוודון שמקורה בדת אפריקאית מסורתית. באפריקה נמצא אותה בעיקר בבנין, טוגו, גאנה וניגריה.
במערב, היא מתורגלת כשילוב בין דת המקור לקתוליות. אנחנו נמצא את הוודו בעיקר בהאיטי ובלואיזיאנה (נקראת שם וודו לואיזיאנה), וגם מעט בקובה וברזיל.

וודו קשור לדתות אפרו-אמריקאיות אחרות כמו אומבנדה Umbanda (האפרו ברזילאית), קנדומבלה Candomblé (פולחן שנפוץ בדרום ברזיל), סנטריה Santeria (דת אפרו קובנית שמקורה מהיורובה) ופאלו מונטה Palo Monte (דת אפרו קובנית שמקורה מקונגו)

פירוש המילה וודון או וודו- הוא רוח.

עכשיו, שכחו כל מה שאתם יודעים על וודו. זה לא זה.
הידע שלנו נובע מהוליווד, ויש לו ריח של גזענות ופחד מהשונה.

וודו אינו כישוף שחור, ו-וודו לא נועד לפגוע או לשלוט באחרים. רוב העוסקים בוודו מעולם לא ראו “בובת וודו” (אלא אם הם כמוך, ראו אותה בסרט).

הוודו כאמור הגיע ממדינות באפריקה והתפתח בקרב העבדים האפריקאים שהועברו להאיטי. הכנסייה שמימנה את סחר העבדים, הם אלו שטענו כי תרגול וודו הוא רשע.
עד אז הוודו שימש בעיקר כדת מעשית להביא שלום ושגשוג לקהילה, לרפא, להביא אהבה, ולמלא צרכים בסיסיים שונים, בעיקר קהילתיים ולפתוח דלתות להזדמנויות חדשות ברמה האישית. הוודו היווה עמוד תווך של הקהילה, סביבו הם התקבצו.

עם זאת, כאשר דיכאו אותם בצורה אכזרית ביותר כעבדים, הייתה להם היכולת להילחם בחזרה עם הכישוף שלהם, שהיה צורך נואש באותה העת, אבל לחלוטין לא הנושא המרכזי של דת הוודו.

Image by Afrikit from Pixabay

אז מה זה וודו?

“וודו מתייחס למגוון שלם של אלמנטים תרבותיים: אמונות ופרקטיקות אישיות, כולל מערכת מורכבת של פרקטיקות רפואיות עממיות, מערכת אתיקה המועברת לאורך דורות כולל פתגמים, סיפורים, שירים ופולקלור … וודו הוא יותר מאמונה, זו דרך חיים”.  לסלי דסמנגלס, פרופסור מכללת הרטפורד

לוודו אין כתבי קודש או סמכות עולמית.

במה מאמינים מתרגלי וודו?

כדי להבין במה הם מאמינים, אנחנו צריכים להבין כיצד הוודו רואה את העולם:
יש עולם גלוי ועולם בלתי נראה, והעולמות האלה שזורים זה בזה.
המוות הוא מעבר לעולם הבלתי נראה, ולכן אבותינו עדיין איתנו ברוח. הם שומרים עלינו ומעוררים בנו השראה.

הקוסמולוגיה של הוודו

מתמקדת סביב רוחות הוודו, ומהויות אלוהיות נוספות השולטות על כדור הארץ. פולחן האבות הוא מרכזי בדת הוודו, ורוחות המתים חיות זו לצד זו עם עולם החיים.

לעולם יש בורא, ישות עליונה הנקראת בונדי Bondye ( פירושו אל טוב), האל הטוב, למרות שהוא אוהב, הוא נותר מרוחק ואינו מעורב בחייהם של בני האדם.

מאמיני וודו סוגדים לרוחות רבות (הנקראות לואה lowe), וכל רוח אחראית לתחום ספציפי של החיים.
באמצעות מגע עם לגבה Legba הנקרא גם פפה לגבה Papa Legba , אפשר ליצור קשר עם הרוחות הלואה, מאחר ופפה לגבה משמש כמתווך בין הלואה לאנושות.

לגבה מאפשר תקשורת, דיבור והבנה והוא זה שנותן אישור לדבר עם הרוחות. פפה לגבה הוא המוזמן הראשון בכל טקס, שפותח את הדרך לשאר הרוחות. הוא נחשב גם לשומר הדלתות. כשרוצים לפתוח דלת למשהו חדש בחיים או לסגור דלת מסוימת על חוסר מזל כלשהו.

את רוחות וודו, הלואה, ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות; ראדה ופטרו.
ראדה הם הכוחות הרוחניים, פטרו הם כוחות ארציים יותר.

ארזולי דנטור היא מגן הנשים והילדים. מטרתה העיקרית היא להגן. אולם ארזולי היא פטרו לואה. ההגנה שלה לא תמיד עדינה כלפי המתעלל. כמו אהבת אם המגינה על גוריה.
ארזולי פרדה היא לואה הקשורה לאהבה ולמימוש אהבה. אזקה שולטת בחקלאות, אוגון הוא לואה שאחראי על מלחמה, הגנה ועמידה על המשמר, גדה הוא הלואה של המוות. זה אומר שהוא גם שולט באבות קדומים ואם החסימה שלך קשורה בשושלת שלך, גדה הוא זה שיכול לטפל בכך.
לה סירנה, היא הלואה של הים. היא מרפאת רגשות ופצעים רגשיים, היא מרפאת ומחזקת מערכות יחסים, מביאה הרמוניה למשפחות, וגם מברכת בשפע.
גראן בווה הוא הלואה של היער. עוסק בריפוי, שולט בכל צמחי המרפא ומחזיק בסודות של העשבים והעצים. גם הוא מביא ברכה ושפע. אפשר לבקש ממנו לברך עשבי התיבול וצמחים, כדי להגביר את כוח הריפוי שלהם.
וכך, כל לואה עוסק בהיבט כלשהו של החיים ונותן מענה לאנשים המתפללים אליו, נותנים לו אוכל, ומבקשים את עזרתו, תוך כדי יצירת מערכת יחסים איתם.

בטקסים גדולים, הקשר עם רוחות אלו מושג באמצעות ריקוד, מוסיקה ושירה, והוא כולל “החזקה”. הלואה נכנסת לגוף המתפלל אליה ו”רוכבת” עליו  (ולאחר מכן יוצאת)
“החזקה” נחשב למאוד חיובית שכן היא מאפשרת לאנשים הנוכחים לדבר עם הלואה שיכול לענות על שאלות ולבצע ריפוי.

למעשה כל הבריאה נחשבת לאלוהית עבור מאמיני הוודו, וככזו, כל דבר מכיל כוח אלוהי וכל חפץ מאוכלס ברוחות מסוימות.

הכוהנות הן נשים חשובות בקהילה, והן מובילות טקסים של השבט\החמולה המשפחתית. הכוהנות נקראות מנבו. תפקידן להוביל את החמולה לאושר ושגשוג, לטפל בפרט כשהוא חולה, לפתוח חסימות בחייהם וכו’.

וודו בהאיטי

אחת ממהפכות העבדים המוצלחות שהיו, היו בהאיטי ב1791.
עבדים ממוצא אפריקאי הפילו את השליטים והשתלטו על המדינה.
מנהיגי הוודו העניקו השראה וארגנו את קהילות העבדים להילחם למען החופש.
המהפכה עוררה פחד במושבות אירופאיות ואמריקאיות עוד קודם למהפכה. מלכתחילה לא ראו בעבדים כאנושיים, פחדו מהם ולעגו להם. הדת שלהם התקבלה כאמונות טפלות, הכמרים והכוהנות שלהם הושמצו כרופאי אלילים, והרוחות שלהם הוקעו כרשע.
קשרו את הדת באלימות ורוע והפכו אותה לטאבו, בהמשך הוליווד יצרה סביב זה תמונות מטרידות שהגיעו לכל בית ונתפסו כאמת לגבי דת הוודו.
הוסיף לכך שמאמיני הוודו שחששו כיצד מתפרשת אמונתם, הסתירו את דתם, מה שחיזק את החשד שהם מתרגלים בסתר דברים רעים ושחורים. פחד הוליד פחד.

בנוסף, ספר בשם “האיטי או הרפובליקה השחורה” משנת 1889, ייחס קורבנות אנושיים, קניבליזם וזוועות אחרות לוודו, והפיץ עוד יותר את החשש מהדת.
הדבר נטבע כל כך בתוך המערב, כך שגם היום, כשאנחנו רוצים להסביר על פעולות אנרגטיות לא טובות, מרושעות, נקרא לזה “וודו”.

הוודו בהאיטי קיבל סממנים נוצריים שהתווספו לדת המקור שהגיעו איתה מאפריקה, מכיוון שהעבדים הסתירו את מנהגיהם הדתיים, על ידי שילוב אלמנטים מהכנסייה הצרפתית הקתולית, כך שעם הזמן, אלמנטים אלו שולבו בדת הוודו.

דת הוודו רחוקה מלהיות הומוגנית בחברה ההאיטית. לוודו יש סוגים רבים של כמרים ומתרגלים השואבים ממגוון מסורות.
אחד הסוגים הנפוצים ביותר של דת זו בהאיטי הוא Vodou makout, ולה כוהני הגנגן (כומר גבר) או המנבו manbo (כוהנת אישה)
במסורת זו מספקים טיפולים לחולים ומקיימים שירותי דת למשפחה ולקהילה

ב Vodou lakou הכומר נקרא סוויט sèvitè ונחשב כמשרת, והכוהנת גם נקראת ‘מנבו’. הם נקראים לייעוד זה באמצעות חלומות ומסורות משפחתיות. הם נותנים שירותים קהילתיים, ואינם עוסקים בטיפול וריפוי.
יש סוגים שונים של משרתים וכוהנות שכל אחד מהם מתחזק טקס קהילתי שונה.

סוג שלישי ועיקרי של וודו נקרא וודו אסוגווה. המילה אסוגווה היא שם החניכה המתקדמת של מועמדי הכהונה. 

קהילת ניו אורלינס

וודו הגיע לראשונה ללואיזיאנה עם אפריקאים שמיזגו את הטקסים והפרקטיקות הדתיות שלהם עם האוכלוסייה הקתולית המקומית.
וודו של ניו אורלינס ידוע גם בשם וודו-קתוליות. זו דת המחוברת לטבע, לרוחות ולאבות קדומים.
הוודו קיבל חיזוק כאשר עבדים נמלטו מהאיטי לאחר מרד העבדים בשנת 1791 ועברו לניו אורלינס.
היום בניו אורלינס חלק מרכזי מהדת הוא שירות לקהילה, ויש דגש על ריפוי ואקטיביזם חברתי.

ניו אורלינס כיום היא עיר של רוחות, קסם ומסתורין של הוודו, ונמכרים בה חפצים וקמעות מכושפים, שיקויים ובובות גרי גרי (בובות וודו).

דמויות חשובות בדת הוודו במערב

מרי לבו MARIE LAVEAU

מאמינת וודו אגדית שחיה בין השנים 1794-1881, שהיתה גם קתלית אדוקה.
היא היתה אישה שחורה חופשית ואנשים רבים ביקשו את עזרתה יום ולילה, היא אימצה ילדים, האכילה רעבים, סעדה חולים במהלך מגיפת הקדחת הצהובה. היתה עוזרת לעבדים לברוח, וגם פוליטיקאים, עורכי דין ואנשי עסקים התייעצו איתה לפני שקיבלו החלטות כלכליות או עסקיות.

ביתה היה מעוטר בנרות, תמונות של קדושים, מזבחות ופריטים כדי להגן על הבית מפני רוחות. כיום ביתה משמש פונדק דרכים.

ד"ר. ג'ון DR. JOHN

מאמין וודו מפורסם שנולד בסנגל, שם נחטף כעבד והובא לקובה. בסופו של דבר הוא עבר לניו אורלינס בתוך גליל כותנה, שם הפך לחלק מרכזי מקהילת הוודו המקומית. הוא התפרסם כמרפא מצוין בוודו ומגלה עתידות. היה המורה של מארי לאבו.

הוודו בקהילות אלו הוא לא אותו וודו של אפריקה. הכנסייה חוקקה חוק בשנת 1685 שאסר על העיסוק בדתות אפריקאיות, וחייב את כל האדונים, שעבדיהם יתנצרו תוך שמונה ימים מהגעתם. העבדים שנאלצו לאמץ טקסים קתולים, העניקו להם משמעויות כפולות, אולם תוך כדי כך נקשרו לקדושים נוצרים.

כמו כן, בתהליך ארוך, הרוחות הותאמו לסביבה החדשה שלהם בעולם החדש.
הלואה אוגון, למשל, שהיה רוח של ציד ולחימה באפריקה, קיבל פנים חדשות של מנהיג שהוביל את מהפכות הדיכוי של העבדים.

בובות וודו

בובות הוודו הם למעשה בובות גרי גרי. במקור, בובות וודו לא נועדו לקלל אלא לברך אדם.
יש להם צבעים שונים וכל צבע מדבר על פעולה אחרת שאנחנו רוצים להשיג.

צהוב: קורא לתהילה, פעולה, אמונה וריפוי.
ירוק: קורא להצלחה מסחרית וכלכלית, כסף, מזל במשחקים.
כחול: קורא מזל והצלחה. מקדם הצלחה בבחינות ועסקים. מקדם תקשורת, חברות ונאמנות.
לבן: קורא לאמת וטהרה. מקדם את הידע וקשר עם המתים והרוחות.
אדום: מקדם כוח ואומץ. תשוקה, מיניות.
כתום: מקדם אטרקטיביות ופופולריות. אופטימיות ושמחה, אנרגיה ודמיון.
ורוד: מקדם אהבה והחזרת חיבה, פותר בעיות רגשיות.
שחור: מסיר אויבים ודוחה אנרגיות שליליות.
סגול: מקדם התבוננות פנימית, מדיטציה, קסם, כוח רוחני וראייה רוחנית. הגנה מפני אנרגיות שליליות.

הבובות נדקרות במחט דקה עם ברכה ( נשמע מוזר לדקור במחט לשם ריפוי? חשבו על דיקור סיני . כל כך התרגלנו לחשוב על דקירת הבובה כאקט אלים הקשור במוות)

Image by Wian Juanico from Pixabay

האם הוודו כולו דת של נופת צופים?

לא, כמו כל דת אחרת.
הרבה מעשים רעים נעשים בשם דתות ודרכי כישוף. תמיד היה ותמיד יהיה.

הבוקו הוא המכשף הרע בוודו, וזוהי תופעה שולית ואינה קשורה כלל לרוחות הלואה, אלא לכוונה שמפעיל הבוקו. בוקו נחשב לזה שמפעיל “זומבים”. (הבוקו הוא ה- sorcerer של המכשפים ובכוונתי להעלות מאמר בהמשך על ההבדלים בין השמות השונים של המכשפים)

זומבים

מקושרים לדת הוודו בהאיטי. אלו גופות של אלו שמתו, אולם נמצאים “בחיים”.
האמונה בזומבים מפרה את טאבו העמוק ביותר שלנו – קניבליזם, חילול קברים וההפרדה הקפדנית בין חיים ומוות.

אלו שמתים לא מצטרפים אל אבותיהם עד שהאלים מאשרים זאת. הם פגיעים בזמן הזה, ובזמן הזה הבוקו מתערב ו”חוטף” את רוחם ונועל אותה בבקבוק, וכך שולט בהם.

כמרים וכוהנות שפועלים נגד כישוף כזה, עובדים עם הלואה גדה הקשור במוות, וכך פועלים לביטול כשפים כאלו.

האם זומבים אמיתיים?
עבור חלק ממאמיני הוודו בהאיטי מדובר בסיפורי עם שעוברים מדור לדור, עבור אחרים אלו סיפורים אפשריים והם חוששים להפוך לזומבי בניגוד לרצונם.
אך רובם רואים בזומבים מטאפורה לחיים קשים ללא תגמול, אובדן שליטה, או גרוע מכך – אובדן אמונה.

כפי הנראה סיפורים אלו, עוזרים לשמור על סדר חברתי, ובכל מקרה זומבים ובוקו נמצאים רק בשולי דת הוודו.

בכל דרך שיש בה כישוף, האנרגיה מעוצבת בצורה כלשהי, על מנת להשיג מומנטום של כוח, בכדי לבצע זימון . יוצרים דפוס מסוים של אנרגיה שבאמצעותה נפתח הפורטל.
בוודו האנרגיה מעוצבת באמצעות קצב, ריקוד, שירים, וסיפורים.
קמח תירס שמפוזר על האדמה הם פתחי כניסה של הלואה.
ישנם מקצבי תופים שונים עבור לואות שונות. ריקוד הוא דרך להניע אנרגיה. השירים הם עם מילים סתומות שחוזרות על עצמן, שמדברות לחלקים עמוקים ועתיקים של הנפש.

כל זה ביחד מזמן הרבה אנרגיה, עוקף את המוח הרציונלי וגורם לקסם עמוק לקרות.

שיר שנהוג לשיר בכניסה לטקס וודו

אנחנו הולכים להיכנס למקדש.

אבובו!

אנחנו הולכים להיכנס למקדש הזה.

הו מקדש המורשת האפריקאית.

לפני שנכנס,

עלינו לשפוך מים.

אנחנו הולכים להיכנס למקדש.

אנחנו הולכים להיכנס,

הונסי קאנצו של המורשת.

אבובו!

אל המקדש, אנחנו הולכים להיכנס

המקדש.

המקדש

של המורשת האפריקאית.

אבובו היא קריאת שמחה המלווה בהקשה באצבעות. דומה לקריאת הללויה.
הונסי קאנצו- פירושו להפוך לאחד עם הלואה. מדבר על ההחזקה של הרוח באדם, שזהו מצב רצוי.