[זרמים ומסורות בכישוף]

דרואידים אז והיום


הדרואידיות המודרנית היא למעשה תנועה דתית חדשה, שכן לא הרבה ידוע על אותם דרואידים קלטים קדומים.

ניתן לחלק מקורות מידע על דרואידים קדומים לשלוש קבוצות:
טקסטים קלאסיים (רומיים ויווניים), ממצאים ארכיאולוגיים וספרות אירית עתיקה.

שלושת אלו אינם מקור ישיר למידע על הדרואידים הקדומים.

הטקסטים השונים מביאים מידע שונה שכן היוונים והרומיים נרתעו מהם וממנהגיהם, ואילו בספרות ובמיתוסים האירים הם קסומים.
גם בתוך התיאורים עצמם של כל קבוצה היה מגוון שונה של תיאורים.
קשה לדעת איזה מהסיפורים והתיאורים הנוגעים לדרואידים התבססו על המציאות, איזה מהם התבססו על אגדות ואילו הם פשוט פרי דמיונם של המחברים.

מכל אלו אנו רואים כי ההבנה על חייהם ותרבותם נשארה עלומה במידה רבה.

על מנת להבין מעט יותר את הדרואידיות , נכיר מעט את הדתות הקלטיות.

דתות קלטיות

דתות קלטיות שייכות לקטגוריה הרחבה של פוליתאיסטיות, או ליתר דיוק דתות רב-טרנסצנדנטליות, מכיוון שהניחו את קיומן לא רק של  אלים ואלות רבים, אלא גם  של יצורים על טבעיים רבים אחרים. 
יש כארבע מאות שמות של אלים ואלות הקשורים לתרבות הקלטית.
כשלוש מאות מהם נכחו רק פעם אחת בכתובים או בעדויות, מה שמוביל להנחה כי באמונות הקלטים, פולחן האלים המקומי מילא תפקיד מיוחד, כמו גם תומך בהשערה של חוסר אחידות באמונות ואולי אף קיומן של מספר דתות של השבטים הקלטים.

כן ידוע מעל לכל ספק כי עולם הטבע היה תחום חשוב ביותר באלוהויות הקלטיות.
מאפיין חשוב נוסף של האמונות הקלטיות הוא אופיים הימי. מנחות קטיפה שנזרקות במעמקי האגמים או הונחו על גדות הנהרות או נחלים מעידות על הפופולריות שלהם. מנחות אלו כללו פסלוני אבן או עץ, כלי נשק, שכנראה היו אמורים להגיע לאלים ולרוחות דרך מים.

פולחן המים שרד גם בשמות נהרות. עד היום רבים מהנהרות באנגליה, ווילס, סקוטלנד, אירלנד נושאים שמות עם קונוטציות לשוניות לאלוהויות קלטיות.

ידוע כי היתה אמונה בחיים שלאחר המוות ועל כך מרמזים ממצאים ארכיאולוגים שנמצאו כמו חפצים יומיומיים אך גם כלים ותכשיטים יקרים שנמצאו בקבריהם של אריסטוקרטים קלטיים מצביעים על כך שהם עשויים להיות שימושיים בחיים שלאחר המוות.

חלק מהטקסים שלהם היו רווי דם ואלימים ובהקשר זה נזכיר פולחן קלטי של חיתוך ראשים המכונה têtes coupées. 

המוטיב של ראש מופרד מהגוף פופולרי מאוד באמנות הקלטית. דוגמאות לכך נמצאות במקדש של רוקפרטוז (אקרופוליס רוקפרטוז) . זהו מרכז דתי היסטורי עבור הקלטים, שנחרב ע”י הרומאים ובו נמצאו עמודים עם חללים בתוכם המיועדים לקליטה של גולגלות .

כפי הנראה שמעבר לפולחן חיתוך הראשים, היה מנהג לצוד את ראשי אויביהם כמו גביעי מלחמה.

תמונות רבות של ראשי אנוש מאששות את הסברה שעמים קלטיים ייחסו חשיבות רבה למשמעות הסמלית של הרֹאשׁ.

עמודים חלולים לקליטת גולגלות

בחזרה לדרואידים.
הביטוי דרו-איד פירושו “ידע אלון”, או, בתרגום חופשי -“אלו שיודעים את סודות האלון”.

דרואידים היו בעל הבנה וידע של הטבע, לא במובן המדעי מודרני, אלא ידע בעל אופי קסום או דתי.

עץ האלון והדבקון מזוהים עם פעילויות פולחניות או קסומות. האלון בעיקר היה בעל חשיבות רבה באמונותיהם של הקלטים הקדומים והוקדש לאל רעם טאראניס.

האלון, בהיותו עץ עוצמתי, מלכותי, העשוי להגיע לגובה של 40 מטר ולגיל של 1500 שנה, נקשר לרוב האלוהיות של הפנתאון הקלטי. פירותיו – הבלוטים, נתפסו כסמל לפוריות.

הדבקון הינו עוד צמח מקודש לקלטים, הוא צמח טפיל הגודל על האלון ומטפס עליו, ומבחינתם כל מה שצומח על האלון, נשלח משמיים והוא סימן לאלוהות עצמה. הם ייחסו לדבקון תכונות של ריפוי וקסם.

סמלים דרואידיים נוספים

הבלוט

סמל דרואידי חשוב, בזכות הסמליות העמוקה שלו. 
ראשית הוא גדל האלון המקודש להם, ושנית הבלוט ייצג צמיחה ופוטנציאל אצל הדרואידים. זה היה גם סמל לבריאות טובה, חוכמה, נעורים נצחיים, פוטנציאל והתמדה. הבלוט ייצג גם את הרעיון שיש זמן לצמיחה וזמן למנוחה, מכיוון שלבלוט יש תקופת תרדמה לפני שהוא גדל.

הצלב הקלטי

אחד מסמלי הדרואידים המוכרים ביותר.
כל זרוע של הצלב מייצגת כיוון קרדינלי של כדור הארץ.(אחד מארבעת הכיוונים- צפון, דרום,,מזרח ומערב) 
ארבעת כיווני הצלב הם גם העונות השונות (חורף, אביב, קיץ וסתיו- העונות היו מאוד משמעותיות בעמים הקדומים ) או לארבעת החלקים של כל יום (בוקר, צהריים, ערב וחצות).
הפרשנות הפופולרית ביותר היא שהצלב הקלטי מייצג את ארבעת היסודות: אדמה, אש, מים ואוויר.
כל אלה מצביעים על העובדה שהצלב הקלטי הוא סמל המראה יראת כבוד לטבע.

ספירלה כפולה

משמעותה לחגוג את ההרמוניה והאיזון שנוצרים כאשר שני כוחות מנוגדים מתקיימים ביחד. שני הכוחות המנוגדים יכולים להתייחס לאחד משלל הדברים השונים, כגון יום ולילה, חיים ומוות, כמו גם יצירה והרס.אם (ממש כמו היין -יאנג)  

טריסקלה

נקרא גם הספירלה המשולשת, טריסקלה הוא סמל הקשור קשר הדוק עם השמש הנערצת מאוד על  הדרואידים עקב חורפים קשים. יש אנשים שמאמינים שסמל הטריסקלה מייצג גם את החיים עצמם. מכיוון שכל שלוש הספירלות נמשכות ברציפות וללא הפסקות.

עץ החיים הקלטי

מציג עץ המגיעי עד השמיים, יחד עם שורשים חזקים הנכנסים עמוק לתוך האדמה. הענפים והעלים הם החיים, ואילו השורשים הם המתים. שניהם קשורים לאותה קליפה, בה חיים ומוות, הקיימים בקצוות מנוגדים, קשורים זה לזה. עץ החיים הקלטי נתפס גם ככוח שהזין את החיים. סמל זה מדגים את הקשר העמוק של הדרואידים לטבע.

גלגל טאראניס

ידוע גם בשם צלב השמש, ומייצג את לוח השנה הסולארי. מסמן את היציבות באמצעות חמש זרועות המסמלות יציבות. יש גרסה בעלת שמונה זרועות, המסמלות לא רק את היציבות, אלא גם שוויון..

אוון The Awen

פירושה המילולית מקלטית הוא- השראה. סמל זה נחשב כמביא השראה למי שיזמין אותו.
אוון מסמל איזון, הרמוניה, זמן, השראה, יצירתיות וידע.
זהו סמל דרואידי נוסף שמציג שלישייה – המקשרת אותו למושגים המשולשים הפופולאריים של התקופה הקלטית.

טריקטרה

מכונה גם קשר השילוש הקלטי. הטריקטרה הוא סמל סימטרי מיוחד במינו, המורכב ממעגל ובו 3 פינות המצוירות באופן רציף ומבלי לעבור באותו קו פעמיים. 
המספר שלוש היה סמלי מאוד לקלטים הקדומים וסימל מושגים כמו האלה המשולשת, תחומי האדמה, ים ושמיים, ויסודות האש, אדמה ואוויר.

מאוחר יותר הסמל המשולש התכתב עם השילוש הקדוש במסורת הנוצרית.

תלתן

וליתר דיוק השמרוק, שהוא זן של תלתן, המורכב מ-3 לבבות, שהיה גדל באזור, ומאוד נפוץ היום באירלנד .
סמל זה כמו הסמלים המשולשים האחרים מדבר על כוחם של השלוש.

יוליוס קיסר

ע”פ  יוליוס קיסר, המתאר את תקופת הקרבות בגאליה בין שנות 58 – 50 לפנה”ס, בקרב הגאלים היו שתי קבוצות שתפסו עמדה מיוחסת וזכו לכבוד רב: דרואידים ופרשים (קבוצת לוחמי עִלִית).
לדבריו, הדרואידים ” …עוסקים בדברים קדושים, מנהלים את הציבור והקרבת הקורבנות , ועוסקים בכל ענייני הדת. עוסקים בהוראה, והם [הדרואידים] זוכים בכבוד גדול, שכן הם קובעים כמעט בכל המחלוקות, הציבוריות ופרטיות, ואם בוצע פשע כלשהו, ​​אם יש מחלוקת לגבי ירושה, או לגבי גבולות, הם המחליטים לגבי זה”.

יוליוס קיסר גם כתב כי מנהיג הדרואידים היה נבחר מביניהם, והיתה לו סמכות עליונה,  וכי הוכשרו חניכות של דרואידים לדור הצעיר, חניכות שבחלקן ארכו 20 שנה. הוא טען שיש בתי ספר דרואידים שבהם תלמידים למדו מספר רב של טקסטים בעל פה, כדרך למנוע מכמות גדולה של אנשים לקבל את הידע.

“הדרואידים לא יוצאים למלחמה ויש להם פריבילגיות”, מה שהיה גורם מרכזי בהנעת צעירים להצטרף אל הדרואידים.
תיאורים אלו דוחים את הטענה כי הדרואידים היו בין שורות האצולה השבטית, אשר יש להם יורשים לתארים ולמשרות.

המידע שהגיע על הדרואידים מציג אותם באור כפול.

מצד אחד, דרואידים הם פילוסופים העוסקים בקסמים וסוגיות הטבע; מצד שני, הם מתוארים כברברים מקריבי פולחן אדם, כפי שתוארו על ידי יוליוס קיסר ופומפוניוס.

היוונים תומכים בתמונה של הדרואידים כפראים אצילים, פילוסופים וקוסמים, ואילו הרומאים מציגים אותם כאויבי התרבות הרומית, חסידי מסורת דתית אפלה ועקובה מדם.

הרומאים הביטו בתרבות הקלטית מנקודת מבטם של פולשים, ושל מושלי מחוז. אמונה בעליונות תרבותית, מן הסתם משפיעה על תפיסתם של תרבויות אחרות, מה עוד שטענה זו נאמרת בידי אלו שלהנאתם צפו בגלדיאטורים שנאבקים בחיות טרף מורעבות כחלק מהחגיגות שלהם.

דעיכת הדרואידים

סופה של הדרואידיות הקדומה ועלייתה מחדש 

עם עליית הנצרות, הדרואידים נעלמו. ראשית אסרו עליהם להמשיך בדתם, וכפי הנראה רובם התנצרו.
הם איבדו את תפקידיהם הכהניים לאחר הגעת הנצרות ושרדו כמשוררים, היסטוריונים ושופטים, אך בתפקידם הדתי לא הורשו להמשיך. הדעות חלוקות לגבי שמירתה של מסורת דרואידית קדומה במחשכים .

במאה ה18 התרחשה תחייה דרואידית.

בשנת 1707, איחוד פוליטי של ממלכת בריטניה הגדולה- חיבור בין אנגליה, סקוטלנד ווילס, התחיל להתקיים ובשנת 1800 גם אירלנד הצטרפה להקמת הממלכה המאוחדת .

בתוך מאה שנה, הממלכה המחוברת שאזרחיה שדיברו שפות שונות, והיו בסכסוכים במשך מאות שנים, הייתה זקוקה לאלמנט כלשהו של זהות משותפת.

העניין בבריטניה הגדולה בתרבות הקלטית היה יותר מסתם סקרנות, זה היה גורם מאחד.

דרואידים שהיו במחשכים חזרו לבריטניה, הקימו ארגונים, צברו מספר של תומכים והפיצו את תורתם.

באנגליה ובוויילס. ויליאם בלייק המשורר המיסטיקן האנגלי המפורסם סייע בתחייתה ומניחים כי היה דרואיד.
תחייתו של מסדר הדרואידים הובל בידי הנרי הורל בשנת 1781, וכפי הנראה הוא השתמש ברעיונות מייסוניים (הבונים החופשיים)

גורסד GORSED

בשנת 1792 הוקמה גורסד על ידי אדוארד וויליאמס, שהמציא חלק גדול מהטקסים שלו, כביכול על בסיס הפעילות של הדרואידיים הקלטיים העתיקים.

לחלק ניכר מהטקסים שלו היתה השפעה נוצרית, והם קיבלו קישוטים נוספים .

גורסד היא עמותה של משוררים, סופרים, מוזיקאים, ואמנים שתרמו תרומה משמעותית ומכובדת לשפה, לספרות ולתרבות הוולשית (המשך ישיר של הבארדים- הפייטנים הדרואידים)

במהלך במאה התשע עשרה ובתחילת המאה העשרים היא חיזקה את מעמדה בוויילס וקורנוול כארגון שהגן על המורשת התרבותית של הקלטים.

העמדה החברתית של כינוסים אלה התחזקה על ידי העובדה שהנסיכה אליזבת, כיום המלכה אליזבת השנייה, הצטרפה לגורסד ב 1946.

הנסיכה, לבושה בחלוק ירוק, חרב עתיקה הועברה מעל ראשה, קיבלה על ידי ארכדרויד תואר שנקרא  OVATE ואת השם אליזבת מווינדזור. בדרך זו המשיכה במסורת המשפחתית שלה. אביה ואמה היו חברים בגורסד בשנת 1926.

בעלה, הנסיך פיליפ, התקבל בשנת 1960.
לאחרונה (2019) תואר זה נלקח ממנה מאחר ואינה דוברת וולשית.

דרואידים הרמטיים

תנועה נוספת שהתפתחה מתוך הדרואידים התקבצה בסביבות יום ההיפוך החורפי של שנת 1946 . קראו לעצמם המסדר העתיק של דרואידים הרמטיים (הושפעו מהמסדר ההרמטי שחר הזהב). ג’רלד גרדנר, מייסד הוויקה, היה ביניהם.

טקסי החניכה עוצבו בהשראת המסדר ההרמטי של שחר הזהב, במהלכו החברים חקרו את מסתרי הטבע, וקיבלו שם חדש וקסום שהיה מוכר רק לחבריהם בגילדה.

ארבעת היסודות היו מעורבים במהלך הטקסים, הם סגדו לארבע רוחות השמיים והכניסו ארבעה אלמנטים סמליים לטקס שנערך בסטונאייג’ – לחם ומלח לאדמה, ורד כסמל האוויר, כלי היתוך כסמל של אש , ומים.
נערך טקס חשיפת חרב והכרזה של שלום בכל ארבע פינות העולם שלקחו מהמסורת של הבארדים, כמו גם את המנהג להעביר שתייה חריפה בתוך קרן לדרואידים המובילים את הטקס.

בראשית העידן החדש

מסורת החניכה העתיקה של התנועה הדרואידית המרכזית, לימדה על היקום ועל כוחות האדם הסודיים, על הסמליות של האור:
השמש החיצונית- הסדר החיצוני ביקום
השמש הנצחית- הסדר הפנימי באדם
והאש הפנימית – הקדושה הבוערת בנפשו של כל אחד.

אלו שעברו את החניכות קיבלו בהדרגה את הידע.

בשנת 1964 התנועה הדרואידית המרכזית מתפצלת שוב ומתחילה לאבד את כוחה.

המנהיג שלהם רוברט מקגרגור נפטר באופן פתאומי מהתקפת לב, ללא שום יורש לארגון.
תומס מוגהן נבחר. הוא היה חבר פעיל בארגונים העוסקים ברפואה טבעית, היה גם רופא הומאופתי. בפרקטיקה הרפואית שלו היו גם רפואה הודית וטיבטית.
בשנות ה -50, הוא פגש את הדלאי למה ולכאורה היה בין אלו שעזרו לו לברוח להודו.

המנהיגות שלו הוסיפה נופך של שיפור עצמי “ניו אייג’י” לאידיאלים של התנועה.
הוא שילוב מסורות אזוטריות של המערב עם הפילוסופיה של המזרח הרחוק.

אובדן העניין בתנועה נגרם ע”י כמה גורמים:

הקבוצה שמרה על מעמד של חברה סודית. בעידן זה, צורה זו נראתה מעט מיושנת והתקשתה להמשיך להתקיים.  לחברה סודית יש טווח השפעה מוגבל – ניתן להציג את תורתה בפני המקורבים בלבד, וגם להם ניתן להציג חלק קטן בלבד מה”תורה”.

בנוסף, מוגהן עם התוספות שלו לתנועה,  הביא אותה לשטח רוחני שכבר היה רווי בארגונים שונים וצורות אלטרנטיביות של הדת.

הדרואדיזם נתקל בתחרות בשוק של מספר הולך וגדל של תנועות דתיות חדשות ומתחדשות:

החברה התיאוסופית של הלנה בלווצקי, ארגנטום אסטרום שהוקם על ידי אליסטר קראולי, מסורות מיסטיות קדם-נוצריות שהתעוררו, וויקה, תנועות דתיות חדשות והתעוררות העידן החדש שכלל לימוד ברחובות, שירה בפארקים ופסטיבלים ועוד
הדרואידיות נתפסה כמסדר שמרני ע”י טשטוש המסר הדרואידי שנתמך בכך שהוא ניתן רק לאלו שהתקדמו במעגל הפנימי.

הדרואידיות כפי שהיתה בשלב זה איבדה את כוחה ולא שרדה את העימות עם המציאות המשתנה.

בסופו של דבר דרואידים מצאו את מקומם בצורות הדת החדשות. זה קרה באמצעות הכללת הדרואדיזם במגמה רחבה יותר – ניאו-פגאניזם

נאו פגאניות

תנועות דתיות חדשות המתייחסות בצורה זו או אחרת לתרבות ואמונות אירופה הקדם-נוצרית, הפועלות בתרבות המערבית.

הקידומת נאו NEO יוצרת הבחנה בין מסורות עתיקות לתנועות עכשוויות.
אלו הם צורות דת חלופיות החוזרות לשורשים, לדתות קדם נוצריות, בשילוב עם תודעה אקולוגית.

הפרקטיקות הנאו פגאניות השונות כוללות:
אנימיזם– המייחס נשמה לטבע בכלל כולל החי והדומם המרכיבים אותו,
פנתאיזם– תפיסת עולם שהאל מצוי בכל, ושהאל והטבע הם ישויות זהות,
נטייה דתית פלורליסטית, עבודה עם אלוהויות שונות הכוללים טקסים עתיקים או שחזורים מודרניים שלהם,
ועיסוק אקולוגי ברווחת כדוא הארץ הנחשב כישות חיה.

ברמת הפרט יש דגש על התפתחות עצמית, פרשנות פרטנית וחופש להגדרה עצמית.

(תנועת העידן החדש אינה נכללת כנאו פאגניזם. תנועת העידן החדש, מתייחסת למושג של עידן עתידי וצורה חדשה של רוחניות, שהיא מעבר למסורתית הקדומה)

במרבית התנועות ניאו-פגניות, תרגול קסמים הוא חשוב ואף מהותי, ויש אחרים שכמעט מתעלמים מהם (חלק גדול מהניאו-פגאניות הסלאבית).

שני ספרים שפורסמו בשנת 1979 של מרגוט אדלר (ציור על הירח) ומרים “סטארהוק” סימוס (ריקוד ספירלה),

Margot Adler (Drawing Down the Moon)
Miriam “Starhawk” Simos (The Spiral Dance)

תרמו לעניין גובר בניאו-פגניזם בארצות הברית ובכל העולם דובר האנגלית, כמו גם להוספת נדבך אקולוגי פמיניסטי, שבחלק מהתנועות הנאו פגאניות הוא מהות מרכזית .

סיבות שאנשים מרגישים צורך לקח חלק בנאו פגאניזם-

רצון להשריש את הזהות במסורת (הזדהות עם רקע תרבותי כלשהו)
אכזבה מהחיים המודרניים (כולל מהזרמים הדתיים המרכזיים )
מרותקים מהעבר ומהתרבויות העתיקות

תחושות אלה יכולות להפנות אדם לעבר הניאו-פגאניזם והתהליך הוא לא בלעדי לדרואידיזם.

דרואידזם חדש כחלק מתנועה נאו פגאנית

הדרואיזם המשיך להתפצל לתנועות משנה ככל שצבר פופולריות ואף התרחבה לארה”ב. הנה רשימה חלקית של תנועות שיצאו מהתנועה הדרואידית המרכזית:

דרואידים אמריקאיים
דרואידים מתוקנים של צפון אמריקה
דרואידים רפורמים חדשים בצפון אמריקה
דרואידים סכיזמטיים של צפון אמריקה
דרואידים של הערפילים
המעגל האלוהי של החורשה הקדושה
הכנסייה הדרואדית האמריקאית
Druidactios
אחוות הדרואדיזם בעידן אחרון
דרואידים חסידיים
זן דרואידים
דרואידים נורדיים
דרואידים אורתודוכסים
דרואידים מתוקנים
מסדר הדרואידים הקלטי
“דרוידקראפט” Druidcraft . זהו שילוב של שתי מילים: דרואיד ומלאכה, בדומה לכישוף Witchcraft, ומשמש כיום לתיאור השילוב של דרואדיזם עם וויקה.

כל חסידי הדרואידיזם מכירים בקלטים הקדומים כמקור מסורתי של דתם או הרוחניות שלהם, וכאלמנט מרכזי .

למרות שרוב החסידים מודעים לכך שדרואידיזם מודרני אינו המשך ישיר של הדת קדומה, הם רואים קשר בין הדרך ישנה והדרכים חדשות.

הפופולריות של הדרואידים החדשים

ישנן סיבות שונות הגורמות לפופולריות של הדרואידים ( מבחינת מספר מאמינים בדת נאו פגאנית הם נחשבים במקום השני לאחר הוויקה)

הדרואידים מהווים חלק חשוב בתרבות הבריטית, והשפה האנגלית הייתה ועודנה השפה המשפיע ביותר על התרבות בכל רחבי העולם.
המיתולוגיה הקלטית נחשבת לקסומה ביותר למרות שמבחינה תרבותית המיתולוגיה היוונית היא הנגישה ביותר וכלולה בתוכניות לימודים של בתי ספר רבים ברחבי העולם.
הקלטים והדרואידים בפרט, מיסתוריים ומיסטיים ומעוררים אמונות דתיות, כמו גם יראת כבוד לטבע. הדרואידיות היא רוחניות מכוונת טבע.

כמעט כל חסידי הדרואידים מעוניינים להעמיק את מערכת היחסים שלהם עם הטבע, גם בתיאוריה וגם בפועל. הגנת הסביבה עבורם היא חובה דתית או רוחנית.

דרואדיזם מושך אנשים שרוחניותם מבוססת על חוויות עמוקות עם הטבע.

דרואדיזם עשוי להיות אטרקטיבי עבור אותו סוג של אנשים, הרוצים לחזור לטבע במובן החומרי והרוחני.

בין הרעיונות שעשויים לעורר עניין של אדם בדרואדיזם אפשר למצוא גם רגישות מוגברת לתופעות טבע מדאיגות, וספקנות כלפי רעיונות הציוויליזציה המודרנית.

ההשראה האזוטרית קיימת בתנועה הדרואדית המודרנית, אבל האמונה בקסם היא אינו תנאי להיות דרואידרי עכשווי.
תנועות דרואידיות מקבלום לשורותיהם גם את מי שאינו מעוניין לתרגל קסם או ספקן בענייני קסם. זאת בניגוד לוויקה, בה האמונה בקסם ותרגולו הוא אחד המרכיבים המרכזיים של השקפת העולם.

דרואידיזם מודרני 

לדרואידיזם המודרני הקיים היום יש שני זרמים: תרבותי ודתי.
החלק התרבותי כולל את גורסד, כולל תחרות שירה ספרות ומוסיקה בין הוולשים לאירים ועוד אירועים תרבותיים שכאלו, ואילו החלק הדתי הוא נאו פגאני שבנוי על כתבים שנכתבו במאה ה18 והלאה, סביב מקורות שונים מימי הביניים ומהרומאים.
החלק הדתי כולל את כל הפעילויות, הטקסים והמעגלים הדרואידיים.

טקס שנערך ע”י דרואידים בסטונאייג’

המעגלים הדרואידיים עובדים כמו מרבית המעגלים בתרבויות כישוף שונות- 4 צדדים, 4 כוחות:
מזרח- אוויר
דרום- אש
מערב- מים
צפון- אדמה
בנוסף, הדרואידים בונים מקום קדושה נוסף מלבד האלטר שלהם, שהוא בחורשה, על מנת לסמל את החורשה הפנימית. חורשה היא סמל למשכן האלים, והיא נמצאת במציאות אחרת, מקבילה.

8 עצים נחשבים למקודשים להם: אלון כמובן, לבנה, ערבה , אגוז לוז, אלמון, בן חוזרר (משפחת הוורדים) מילה (משפחת הזיתיים) ותפוח.
כל אחד מהעצים הוא אות בשפה קלטית עתיקה שנקראת אוגהם.

דרואידים בימינו

הדרואידים הם פלורליסטים ומקבלים השתייכויות דתיות שונות, כאשר הם מתייחסים למסורת הקלטית כאל החוליה המשותפת ומקור השראה.

פגניזם הומניסטי הוא מגמה פופולרית בקהילה הדרואדית. ברנדן מאיירס, פילוסוף וסופר דרואידי כותב:
“נראה שפגניזם הומניסטי הוא אופציה מתעוררת עבור אלה שרוצים להיות חלק מהקהילה הפגאנית, אבל רוצים להיות קצת יותר אינטלקטואליים לגבי שיטות העבודה שלהם … עובדי האלים ההומניסטים נוטים שלא להיות מעוניינים בטקסים, או בפיתוח כוחות נפשיים …אבל הם אוהבים פולקלור ומיתולוגיה…הם אוהבים ללכת לפסטיבלים אליליים… הם שמחים לחלוטין לצעוק ‘שלום ת’ור!’ אך לא אכפת להם אם האלים קיימים או לא קיימים: קיומם של האלים אינו מה שחשוב להם…האופי הסינקרטי והסינתטי של הדרואדיזם המודרני הופך אותו לאטרקטיבי עבור אנשים שחושבים כך…”

בשנת 2010 הודיעו שלטונות בריטניה על ההכרה בדרואידים כדת פגאנית עתיקה ורשמית.

למתעניינות מיטיבות לכת- סרטון בן שעתיים על דרואידים. ערוך היטב
טקסים דרואידיים מודרניים

מערכת ריפוי עתיקה משבט הגוארני. אנרגיית הריפוי אמה דאוס דורשת מהמטפלים בה, חיבור  לאנרגיות גבוהות של אלוהים (המקור, הבריאה, האם הגדולה…) מיקוד גבוה בעין ה-3, וסמלים עליהם “רוכבת” האנרגיה. כל אלו הן טכניקות הנלמדות בקורס.

כלי אנרגטי עוצמתי ביותר. 
בסדנה ניתן דגש על שימוש ברונים כקמעות וסמלים אנרגטיים
ולא לפריסות ניחוש.

סדרת חניכות להכנסת קסם הדרקונים לחייך.
ניתן לראות בהם ארכיטיפים לעבודה פנימית וניתן לעבוד איתם כאנרגיה של הדרכה גבוהה כשומרי כדור הארץ או כתודעה.