דיאן קכט


בין האלים של טואטה דה דנן היה גם מרפא. דיאן קכט- אל הריפוי.

הוא היה חבר משמעותי בטואטה דה דנן ונחשב למרפא גדול. הוא ריפא כל אדם, אפילו את אלה שהיו להם פצעים קשים ועמוקים.

המיתולוגיה הקלטית מספרת כי דרך הריפוי שלו כללה טקסים של רחצה וטביעה. דיאן למעשה השליך את אלה שיש להם פצעים לבאר ואז הוא משך אותם למעלה. באר זזו בורכה ע”י דיאן קנט והיא נחשבה לבאר הבריאות.

הדאגד’ה היה אביו של דיאן קכט.  נולדו לו שני בנים- סיאן ומיאץ ‘. מיאץ’ גם הוא היה מרפא גדול, אולי אף יותר מאביו והשתמש בשיטות ריפוי של צמחי מרפא ותפילות.

כאשר נואדה ( אחד האלים ) איבד את זרועו במהלך קרב,  דיאן קכט יצר לו זרוע נוספת שנראתה אמיתית לחלוטין וגם התנועה שלה היתה כיד אמיתית.
בנו מיאץ’, היה מיומן יותר בריפוי והיה מסוגל לשנות את הזרוע של נואדה לזרוע אמיתית כאילו הוא מעולם לא איבד אותה.  הדבר גרם לדיאן קכט להתפרץ על בנו בזעם וקנאה ולהרוג אותו.

ריפוי היד ע”י מיאץ’ ומותו

המיתולוגיה מספרת כי גם מיאץ’ ניסה את כוחו בריפוי היד של נואדה. הוא הסיר את הזרוע שאביו הכין לנואדה, הכניס את ידו לתוך שקע הכתף של נואדה ולחש מילות קסם.  “מפרק למפרק וגיד לגיד! גיד לגיד ומפרק למפרק! ”  היד נרפאה בתוך תשעה ימים, והזרוע נרפאה לחלוטין.  מיאץ’ שילם על כך בחייו . אביו התמלא קינאה על שהיטיב ממנו לרפא את נואדה, שלף את חרבו ותקף את בנו . 

שלוש פעמים הצליח מיאץ’ לרפא את עצמו מתקיפת אביו, אך בפעם הרביעית הצליח דיאן קכט להרוג אותו.
במקום בו קבר אותו צמחו במקום 365 צמחי מרפא שונים שסימנו כל עצם בגופו על פני הקרקע.

דיאן קכט נחשב לאחד המרפאים הטובים ביותר של טואטה דה דנן. עם זאת, הוא לא היה האבא הטוב ביותר וסוף חייו היה טרגי, הוא מת בקרב באמצעות נשק מורעל.

12 דלתות הנפש

לדיאן קכט מיוחסת מערכת רפואית שנמצאה בכתב היד המצוי כיום בספרייה הלאומית של אירלנד. כתב היד הוא מהמאה החמש עשרה, אך מבחינה לשונית היא עתיקה בהרבה.

בין היתר יש שם פסקה מעניינת על מה שהוא מכנה “שתים עשרה דלתות הנפש” .

בגוף האדם יש שתים עשרה דלתות של הנפש:
(1) החלק העליון של הראש, כלומר הכתר או התפר
(2) חלל העורף
(3) חלול המקדש
(4) תפוח הגרון
(5) כף החזה
(6) בית השחי
(7) עצם החזה
(8) הטבור
(9) הצד ( הצד ה… לא ברור במקור מה ההמשך)
(10) עיקול מרפק
(11) ישבן
(12) בליטה של המפשעה
(13) כף הרגל

כן, הם אומרים שתים עשרה, אבל רשומים שלוש עשרה. 
זו עשויה להיות רשימה של נקודות פגיעות בגוף – מקומות שבהם קל יותר להיפצע, ויתכן כי יש לזה משמעות אזוטרית יותר, יש המדברים על מערכת צ’קרות מסוימת.
למונח “דלתות הנפש” עשויה להיות משמעות כפולה, הן לאותם אזורים פגיעים, והן לאזורים שאולי האמינו שהם אזורים מיוחדים בגוף.